Od lat można zaobserwować wzmożony ruch pojazdów ulicą Niedziałkowskiego i dalej w kierunku Zaniemyśla. Jest to ważny odcinek drogi wojewódzkiej nr 432, biegnącej przez pięć powiatów z Obłaczkowa do Leszna. Ponadto droga wojewódzka łączy się z drogą krajową nr 11. W pobliżu powstało wiele zakładów produkcyjnych, a kolejne są w budowie. Pozostaje jednak problem korków. W sąsiedniej gminie wiedzą, jak uniknąć problemów komunikacyjnych.
Od dawna Czytelnicy zwracają uwagę na problemy z przejazdem drogą wojewódzką nr 432, na skrzyżowaniu z DK11 i na przejeździe kolejowym na ulicy Niedziałkowskiego. Mówi się, że z pewnością ruch na drodze krajowej zmaleje, gdy do użytku zostanie oddany odcinek drogi S11 Kórnik-Jarocin. To, zdaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ma nastąpić najpóźniej w 2030 roku. Problem w tym, że nadal nie została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, choć wcześniej przewidywano, że decyzja ta zostanie wydana najpóźniej w pierwszym kwartale 2024 roku. Wniosek został złożony 19 grudnia 2022 roku. Budowa drogi ekspresowej przeciąga się w czasie, a problem komunikacyjny w obrębie skrzyżowania DW432 i DK11 narasta.
Osobną kwestią jest przejazd kolejowy na ulicy Niedziałkowskiego. Sterowane ręcznie rogatki bywają opuszczane nawet kilka minut przed przejazdem pociągu. Czytelnicy zwracają uwagę, że ten sam pociąg, jadąc od strony Poznania, uruchamia systemy samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, przez co rogatki na ulicy Kórnickiej zamknięte są przez około jedną minutę. Duże natężenie ruchu kolejowego na linii kolejowej nr 272 Kluczbork-Poznań i długi czas, kiedy rogatki są opuszczone, to kolejne przyczyny tworzenia się zatorów drogowych na ulicy Niedziałkowskiego.
Wydaje się, że przeniesienie części ruchu kołowego z DK11 na S11 mogłoby doprowadzić do zmiany ustawień sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z DW432, co już skróciłoby czas przejazdu w kierunku Zaniemyśla, czy wjazdu do Środy. Możliwe, że wtedy wystarczyłoby rondo, aby ruch był płynniejszy. Problem z przejazdem kolejowym rozwiązałaby budowa tunelu bądź wiaduktu. O ile budowa S11 jest w planach, to o potrzebie budowy wiaduktu na ulicy Niedziałkowskiego mówiono od lat, ale nic w tym temacie się nie dzieje.
Trzy tygodnie temu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. opublikowały listy przejazdów kolejowych, które zostaną zlikwidowane, a w miejsce których wybudowane zostaną wiadukty bądź tunele, które umożliwią swobodny ruch kołowy. Są to działania związane z projektem „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. Spośród wszystkich zgłoszonych wniosków aż 16 przeszło pierwszy etap selekcji, kolejne 20 inwestycji znalazło się na liście rezerwowej, a 15 projektów zostało odrzuconych. Próżno na tych listach szukać przejazdu kolejowego w Środzie. Projekt ma charakter konkursowy i skierowany jest do jednostek samorządu terytorialnego i zarządców dróg, zainteresowanych współfinansowaniem budowy skrzyżowań wielopoziomowych. Najwyraźniej ani średzkie samorządy, ani samorząd województwa, ani też zarządca drogi takie wniosku nie złożyli.
Spośród wniosków, które napłynęły z całej Polski, najwyżej został oceniony wniosek, który wspólnie przygotowała Gmina Kostrzyn i Powiat Poznański, a który dotyczy budowy kolejnego dwupoziomowego skrzyżowania w Kostrzynie. - W ramach realizacji tego zadania na terenie Gminy Kostrzyn zlikwidowane zostaną aż trzy przejazdy kolejowe na linii kolejowej E20 Poznań-Warszawa: w ulicach Warszawska/Kórnicka; w ulicy Warzywnej na drodze Kostrzyn – Siekierki oraz w Skałowie. Przy ulicy Ignacewo w Kostrzynie powstanie nowy wiadukt/tunel. Środki na jego budowę pochodzić będą z budżetu PKP PLK S.A. Obiekt połączony zostanie całkowicie nowym układem drogowym zachodniej części Kostrzyna. Powstaną cztery ronda i nowa droga z Kostrzyna przez rondo Ignacewo w kierunku Siekierek. Wszystkie drogi będą wyposażone w ścieżki pieszo-rowerowe. Od ronda Ignacewo wzdłuż ulicy Kórnickiej do ulicy Wiosny Ludów także powstanie ścieżka pieszo-rowerowa. Połączenie ulicy Warszawskiej z nowym układem drogowym i nowym wiaduktem/tunelem odbywać się będzie poprzez nowe rondo, które powstanie za ulicą Karłowicza – informuje Urząd Gminy w Kostrzynie.
Kostrzyńska inwestycja, wyceniona na 75 milionów złotych, to kolejne przedsięwzięcie, które realizowane jest w trosce o bezpieczeństwo i komfort użytkowników dróg. W 2021 roku, przed świętami Bożego Narodzenia, udostępniony został do użytku lokalnego (budowę zakończono wiosną 2022 roku) przejazd tunelem w rejonie ulic Grunwaldzkiej, Średzkiej i Powstańców Wielkopolskich w Kostrzynie. Ponadto zmieniono wtedy trzykilometrowy układ drogowy. To rozwiązanie doskonale znają mieszkańcy powiatu średzkiego, którzy często jeżdżą do Kostrzyna. Przez dziesiątki lat trzeba było długo czekać przed zamkniętymi rogatkami, na czas budowy tunelu trzeba było korzystać z objazdów, ale dziś wjazd do Kostrzyna od strony Pławiec odbywa się bez utrudnień. - Czy Środa doczeka się kiedyś takiego rozwiązania? - pytają mieszkańcy.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz