Zamknij

Mosty Berdychowskie – czy staną się kolejnym klejnotem na turystycznej mapie Poznania

16:48, 06.05.2025 Aktualizacja: 16:51, 06.05.2025
Skomentuj Fot. Filip Sarnowski Fot. Filip Sarnowski

Na przestrzeni ostatnich 8 lat inspektorzy poznańskiego nadzoru budowlanego, każdego roku, odbierali średnio 1086 zakończonych inwestycji. Dotyczyło to zarówno obiektów zrealizowanych od podstaw, jak i obiektów rozbudowanych. W inwestycjach tych dominowały budynki mieszkalne jedno i wielorodzinne, aczkolwiek znaczny odsetek realizowanych w Poznaniu inwestycji stanowią obiekty użyteczności publicznej. W tej grupie bardzo często mamy do czynienia z obiektami, które w zakresie rozwiązań architektonicznych i konstrukcyjnych zasługują na miano nowatorskich. Ostatnim tego przykładem są Mosty Berdychowskie (kładki nad rzeką Warta i nad kanałem Cybina).

27 lutego 2025 roku wydałem pozwolenie na użytkowanie inwestycji polegającej na budowie obejmującej 2 obiekty mostowe (kładki pieszo-rowerowe nad rzeką Wartą i nad Cybińskim Kanałem Ulgi). Inwestycja ta, zgodnie z treścią pozwolenia na budowę, obejmowała: „Drogi pieszo-rowerowe, chodniki, pochylnie, schody terenowe, przebudowę skrzyżowania ul. Berdychowo i ul. prof. Jacka Rychlewskiego, przebudowę drogi pieszo-rowerowej (Wartostrady) oraz budowę towarzyszącej infrastruktury technicznej, w tym sieci oświetleniowej, teletechnicznej, monitoringu miejskiego, kanalizacji deszczowej wraz z przebudową kolidującej infrastruktury”.

Inwestorem obu tych budowlanych przedsięwzięć było Miasto Poznań. Budowę rozpoczęto 8 września 2023 roku, a zakończono 30 stycznia 2025 roku.

Najważniejszymi zadaniami związanymi z realizacją tej inwestycji były:

- budowa dwóch obiektów mostowych (kładek pieszo-rowerowych):

1. nad rzeką Wartą o długości 165,0 m i szerokości od 9,0 do 12,0 m,

2. nad Cybińskim Kanałem Ulgi o długości 117,0 m i szerokości od 9,0-11,0 m,

- budowa dróg pieszo-rowerowych i chodników,

- budowa pochylni i schodów terenowych,

- przebudowa skrzyżowania ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego,

- przebudowa drogi pieszo-rowerowej (Wartostrady),

- budowa infrastruktury technicznej,

ponadto

- teren wokół kładek został zagospodarowany zielenią i obiektami małej architektury.

Oddana do użytkowania inwestycja ma ogromne znaczenie nie tylko dla lokalnej społeczności, ale także dla studentów i turystów, ponieważ Mosty Berdychowskie łączą Berdychowo z Ostrowem Tumskim oraz Ostrów Tumski z Chwaliszewem. Ułatwią też skomunikowanie okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z Maltą oraz południowej części Ostrowa Tumskiego ze Starym Rynkiem w Poznaniu.

Na uwagę zasługuje również fakt, że na obu obiektach mostowych mogą poruszać się pojazdy służb ratowniczych i porządkowych. Chodzi o: karetki pogotowia, radiowozy policyjne i pojazdy służb miejskich. Ciężar tych pojazdów nie może jednak przekraczać 3,5 tony.

Ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa osobom przebywającym na kładkach oraz ich wygodnego przemieszczania się:

- na kładce nad rzeką Warta nie powinno znajdować się jednocześnie – więcej niż 2500 osób,

- na kładce nad Kanałem Cybińskim – nie więcej niż 1800 osób.

Należy też pamiętać o tym, że obie kładki pieszo-rowerowe nie są dostosowane do stacjonarnych zgromadzeń ludzi.

Do tekstu dołączam 5 fotografii wykonanych, przy użyciu drona, przez pana Filipa Sarnowskiego, pracownika Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania. Zdjęcia wykonano podczas ostatniej fazy robót wykończeniowych.

                                                Paweł Łukaszewski

               Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%