Zakończone zostały prace w kościele pod wezwaniem Świętej Trójcy w Nowym Mieście nad Wartą. Prace podzielone zostały na dwa etapy, a w ostatnim czasie delegacja z urzędu sprawdziła wykonane inwestycje. Oba etapy były dofinansowane.
Inwestycja „Polichromie nawy głównej Kościoła p.w. Świętej Trójcy w Nowym Mieście nad Wartą (XV w.)” dofinansowana została w Ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
Pierwsze z przeprowadzonych prac w parafii pod wezwaniem Świętej Trójcy to zadanie pod nazwą „Etap I: Prezbiterium-konserwacja techniczna polichromii ściennej.”. Na ten cel dotacja wyniosła 1 014 279,23 złotych, co stanowi 98% całkowitych kosztów wykonanych prac.
Drugie zadanie pod nazwą „Etap II: Chór muzyczny- konserwacja techniczna polichromii ściennej.” dofinansowane zostało na kwotę 303 279 75 złotych, co stanowiło 90% całkowitych kosztów prac.
W zeszłym tygodniu delegacja w składzie: wójt gminy Wiesław Schreiber, sekretarz gminy Małgorzata Wiśniewska-Zabłocka, skarbnik gminy Agnieszka Rosiejka i inspektor do sprawie gospodarki komunalnej Paulina Sobczyńska udała się do kościoła na sprawdzenie wykonanych prac. Oprowadzenie w obecności proboszcza Stanisława Tomalika przeprowadził wykonawca prac Jakub Jędrzak.
Jak poinformował Urząd Gminy Nowe Miasto nad Wartą:
Roboty zostały wykonane zgodnie z harmonogramem programu prac konserwatorskich, pod ścisłym nadzorem Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Poznaniu
i obejmowały m. in.:
- ustawienia rusztowań i zabezpieczenie terenu prac konserwatorskich,
- analizę i rozszerzenie kwerendy archiwalnej dot. przeprowadzonych wcześniej prac konserwatorskich i ich zakresu w oparciu o wyniki wstępnych badań konserwatorskich oraz wykonanych odkrywek,
- ustalenie zakresu usuwania wtórnych warstw i przemalowań, pozostawienie w najszerszym zakresie ustalonych historycznych polichromii,
- wykonanie szczegółowej dokumentacji fotograficznej w świetle zastanym, bocznym oraz makro w trakcie wykonywania prac,
- usuwanie wtórnych warstw etapowo, aż do uzyskania ustalonego komisyjne etapu,
- pobranie materiału do badań fizyko-chemicznych w celu potwierdzenia budowy technologicznej oraz chronologii warstw stratygraficznych obiektu, badanie spoin oraz pigmentów użytych pierwotnie i wtórnie, badanie podłoża - wypraw tynkarskich z określeniem wartości ilościowo-jakościowych, rodzaju użytych pobiał (badania petrograficzne),
- pobranie materiału do badań mikrobiologicznych z obiektu oraz wnętrza (celem ustalenia poziomu zanieczyszczenia środowiska),
- dezynfekcja obiektu w miejscach zainfekowanych,
- wykonanie wstępnych prób na oczyszczanie lub usuwanie przemalowań- odpowiedni dobór metod i środków,
- wykonanie pełnej dokumentacji konserwatorskiej z przeprowadzonych prac
W ramach wyżej wymienionych prac wykonano prace konserwatorskie na powierzchni ścian prezbiterium i chóru muzycznego. Odsłonięte kolejne fragmenty poddano badaniom. Pozostałe ściany wymagają w kolejnych etapach prac dopracowania powierzchni i scalenia kolorystycznego. Można już dostrzec, jak może wyglądać ostateczna estetyka wnętrza, kształtowana przez piękną fakturę oryginalnych „płynących” tynków i delikatną, przeświecającą ich kolorystkę, miejscami przebarwioną śladami neogotyckich polichromii. Kolorystyka odsłoniętych ścian stanowi bardzo dobre tło dla dekoracji florystycznych. Jest zatem nadzieja, ze zostanie wykreowana nowa estetyka wnętrza o randze współmiernej do wielkiej wartości historycznej i artystycznej kościoła.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz