W ubiegłą niedzielę na tory wyjechała średzka ciuchcia. Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana” nie tylko realizuje przejazdy, ale również dba o tabor. Miłośnicy kolejki sami remontują parowozy i wagony. Tym razem na warsztat wezmą najstarszy czynny parowóz w Polsce.
W latach 1920-1930 niemiecka firma August Borsig Berlin-Tagel wyprodukowała 215 egzemplarzy lokomotyw parowych Bn2t. Los wielu z nich nie jest dziś znany, jednak dwie z nich (o numerach 11453 i 11458) można podziwiać w Poznaniu. Pierwsza funkcjonuje jako pomnik przy Fabryce Pojazdów Szynowych, a druga została wyremontowana i od 1999 roku obsługuje ruch na Kolejce Parkowej Maltanka. Niestety w minionym sezonie nie wyjechała na tory z powodu złego stanu technicznego. Obchodzący w przyszłym roku setne urodziny parowóz poddany zostanie kompleksowej restauracji z rewizją kotła. Naprawy głównej podjęło się Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana”. Niektóre części trzeba będzie specjalnie dorabiać. Na stałe kursy Borsig wróci w 2026 roku.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz