Zamknij

Zamierzają wyłączyć drogę z ruchu kołowego

16:58, 12.03.2024 .
Skomentuj Fot. Urząd Gminy Nowe Miasto nad Wartą Fot. Urząd Gminy Nowe Miasto nad Wartą

W środę 6 marca przedstawiciele władz Gminy Nowe Miasto nad Wartą, pracownicy Urzędu, radni, sołtysi oraz aktywiści społeczni uczestniczyli w dwudniowych warsztatach urbanistyczno-transportowych zorganizowanych przez przedstawicieli spółki Centralny Port Komunikacyjny.

Gospodarze warsztatów podkreślali, że to właśnie tutaj spotkali się z jednym z najciekawszych i najbardziej zaangażowanych odbiorów społecznych w temacie projektowania linii kolejowej dużych prędkości. „Zaangażowanie z Państwa strony widać było na każdym kroku i każdego dnia.” – podkreślał Pan Michał Kmiecik - Ekspert ds. Relacji z Otoczeniem Inwestycji Kolejowych, Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.

Tematem przewodnim był projekt węzła przesiadkowego oraz Punktu Obsługi Podróżnych na nowej linii kolejowej nr 85, łączącej m.in. Warszawę, Łódź, Sieradz, Kalisz i Poznań.

W ramach prac warsztatowo-projektowych rozmawiano o lokalnych potrzebach i uwarunkowaniach przestrzennych, zagospodarowaniu otoczenia nowej stacji kolejowej Nowe Miasto nad Wartą i jej powiązania z gminą, integracji transportu kolejowego, autobusowego i indywidualnego w ramach węzła przesiadkowego. Wypracowane założenia dla koncepcji programowo-przestrzennej mają być istotnym elementem zwiększającym dostępność do usług transportu kolejowego.

- Poprosimy Państwa, abyście wyrazili czego oczekujecie, czego oczekują mieszkańcy, żeby praca ta odbywała się przy pełnym udziale Państwa. Tak samo, jak było to podczas pierwszych spotkań, kiedy Państwo protestowaliście, kiedy mówiliście, które warianty są absolutnie niedopuszczalne. Jednocześnie w jednym z kolejnych etapów, co jest absolutnie ewenementem na skalę całej Polski, zainicjowanym przez zastępcę wójta - Pana Wiesława Schreibera, było zebranie 1440 podpisów poparcia dla wariantu społecznego nr 9, który był wcześniej oznaczany jako wariant nr 2. Fakt ten wymieniany jest w sprawozdaniach dla zarządu spółki CPK – mówił Michał Kmiecik, Ekspert ds. Relacji z Otoczeniem Inwestycji Kolejowych, Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.

Niemałe poruszenie i protest wzbudziła informacja zaproszonych gości z GDDKiA, o tym, iż w związku z budową drogi szybkiego ruchu S11, planuje się wyłączenie z ruchu kołowego drogi powiatowej nr 3739P (przedłużenie ul. Śremskiej z kierunków miejscowości Nowe Miasto nad Wartą oraz Chocicza) z zachowaniem ruchu pieszego i rowerowego.

- Plany wyłączenia GDDKiA z ruchu kołowego ww. odcinka drogi dla transportu kołowego i maszyn rolniczych zostały bardzo źle odebrane przez uczestników warsztatów. Likwidacja możliwości ruchu kołowego na przedmiotowej drodze wydłuży drogę mieszkańcom przemieszczającym się, m.in. w kierunku Nowe Miasto nad Wartą – Chocicza. Będzie to szczególnie uciążliwe dla rolników posiadających grunty uprawne po obu stronach Gminy oraz spowoduje konieczność wjazdu na pętlę drogi S11. Przesłaliśmy już apel do GDDKiA w Poznaniu o pozostawienie ruchu kołowego i udzielenie wyjaśnień - podkreśla z-ca wójta gminy Nowe Miasto nad Wartą Wiesław Schreiber.

Podczas warsztatów uczestnicy byli dzieleni na trzy zespoły. W towarzystwie ekspertów rozmawiano i projektowano możliwe do osiągnięcia opcje lokalizacji stacji CPK, infrastruktury obsługującej stację, m. in. parkingów oraz połączeń komunikacyjnych kołowych, rowerowych i pieszych. Z kierunku Jarocina będziemy mieli po kolei pętlę S11, stację kolejową pasażerską, drogę (obecnie powiatową nr 3739P) oraz stację techniczną. Droga S11 przewidywana jest do budowy na poziomie gruntu, tory linii kolejowej przy pętli będą na poziomie około – 9 m, a tuż przy drodze powiatowej nr 3739P na poziomie gruntu.

- Mój zespół uwzględniając zaniżenie gruntu na poziomie – 9 m zaproponował zlokalizowanie stacji CPK przy obecnej drodze powiatowej, aby uniknąć korzystania ze schodów i wind przez pasażerów. Dodatkowo wiadukt nad drogą powiatową będzie służył jako przejście na peron 2, po drugiej stronie torów. Przy położeniu stacji bliżej pętli konieczne byłoby przejście nad torami. Zaproponowaliśmy doprojektowanie ciągu pieszego i rowerowego na pętli drogowej (drogi S11) w kierunkach Nowe Miasto nad Wartą, Komorze Nowe, i Klęka. Znaleźliśmy alternatywne rozwiązanie problemu ruchu kołowego lokalnego, m.in. dla rolników w postaci wybudowania drogi o szerokości 5,5 m, biegnącej za stacją techniczną pod wiaduktami obu inwestycji, przed mostami. Obie inwestycje uczynią nasze planowane tereny inwestycyjne atrakcyjnymi – mówi z-ca wójta gminy Nowe Miasto nad Wartą Wiesław Schreiber.

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%