Perspektywa rozpoczęcia budowy S11 pomiędzy Kórnikiem i Jarocinem nadal pozostaje niewiadomą. Poznaliśmy jednak aktualne założenia dotyczące tej kluczowej inwestycji.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu przekazała ostatnio informację o uzyskaniu decyzji środowiskowej na budowę odcinka od Ujścia (powiat pilski) do Obornik. To pozwala na dalsze planowanie inwestycji. Powróciły też pytania, kiedy można spodziewać się postępu w pracach na odcinku S11 między Kórnikiem i Jarocinem. Uzyskaliśmy odpowiedź.
– Najważniejszym aspektem na dzisiaj jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla S11 Kórnik – Jarocin, która zatwierdzi przebieg. Wniosek został złożony w grudniu 2022 roku. Na chwilę obecną oczekujemy na wydanie przedmiotowej decyzji. Podpisanie umowy z wykonawcą robót wyłonionym w postępowaniu przetargowym planujemy na połowę 2027 roku. Natomiast rozpoczęcie robót budowlanych w pierwszym kwartale 2029 roku. Zakończenie robót budowlanych i oddanie do ruchu planujemy w trzecim kwartale 2031 roku – informuje Alina Cieślak z poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Ile można czekać na decyzję środowiskową?
Wspomniana już wcześniej decyzja środowiskowa jest kluczowym dokumentem przy budowie dróg krajowych i ekspresowych. W przypadku drogi między Ujściem i Obornikami, ten wniosek został złożony 29 października 2021 roku. Wydanie odpowiedniej decyzji nastąpiło 4 sierpnia 2025 roku. Oznacza to, że wniosek był procedowany przez niemal cztery lata.
Co ta sytuacja mówi nam o odcinku drogi między Kórnikiem i Jarocinem? Tutaj wniosek o decyzję środowiskową został złożony 19 grudnia 2022 roku. Nadal jeszcze nie ma wydanej decyzji. A warto dodać, że odcinki Ujście-Oborniki oraz Kórnik-Jarocin mają podobny przebieg (odpowiednio 43,1 kilometra oraz 37 kilometrów). GDDKiA ma nadzieję, że wydanie tej decyzji nastąpi możliwie jak najszybciej. Nie jest wykluczone, że stanie się to w tym roku, ale może się to również przesunąć do roku następnego. A wtedy pewnie zmieni się harmonogram planowanej inwestycji.
Bardziej zaawansowane prace na południu
Znacznie lepiej wygląda sytuacja w południowej Wielkopolsce. Tutaj zaplanowana jest budowa dwóch odcinków – Przygodzice-Ostrzeszów Północ oraz Ostrzeszów Północ-Kępno Północ – o łącznej długości 30,1 kilometra. Inwestycje realizowane są w projekcie w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. W czerwcu i lipcu zostały podpisane umowy z firmami Budimex i Mirbud. Wartość obu tych umów przekracza 1 miliard złotych – jest to dokładnie 1 137 673 000 złotych. Zgodnie z założeniami, obie inwestycje mają zostać ukończone i oddane do użytku w 2029 roku.
Warto też wspomnieć, że uzyskiwanie decyzji środowiskowych w przypadku tych dwóch odcinków było znacznie krótsze niż chociażby przy fragmencie Ujście-Oborniki. Oba wnioski zostały złożone 31 maja 2021 roku, a decyzje były wydane po niecałych dwóch latach – 31 stycznia 2023 roku. Jak widać, do momentu wyłonienia wykonawców w 2025 roku minęły kolejne ponad dwa lata.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Radosław Jagieła [email protected]