Powraca temat wybudowania ronda na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 11 i drogi wojewódzkiej nr 432. Pismo w tej sprawie zostało skierowane do poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Michał Orłowski, naczelnik Wydziału Inwestycji i Zamówień w Urzędzie Miejskim w Środzie, wskazał na konieczność budowy ronda. Poniżej przytaczamy to pismo w całości.
„W imieniu władz samorządowych Miasta Środa Wielkopolska oraz w odpowiedzi na liczne i powtarzające się od wielu lat skargi mieszkańców i przedsiębiorców, zwracam się z ponownym, formalnym i pilnym wnioskiem o niezwłoczne podjęcie działań zmierzających do przebudowy skrzyżowania drogi krajowej nr 11 (ul. Niedziałkowskiego) z drogą wojewódzką nr 432 (ul. Zaniemyską) w Środzie Wielkopolskiej poprzez budowę bezkolizyjnego skrzyżowania typu rondo.
Problem niewydolności komunikacyjnej w tym rejonie jest podnoszony przez władze samorządowe oraz mieszkańców od wielu lat. Liczne pisma, wnioski oraz konsultacje kierowane do właściwych organów i instytucji nie przyniosły dotychczas realnych efektów. Sytuacja ulega jednak systematycznemu pogorszeniu ze względu na dynamiczny rozwój ruchu zarówno wewnątrzmiejskiego, jak i tranzytowego związanego z terenami przyległymi, w tym z kierunku Śrem oraz Kórnika, co generuje dodatkowe, ogromne obciążenie dla układu drogowego miasta.
Skrzyżowanie DK11 i DW432 jest jednym z kluczowych punktów komunikacyjnych miasta oraz głównym węzłem dla ruchu tranzytowego w kierunku Poznania, Jarocina, Śremu, Wrześni oraz Kórnika i Kostrzyna. W jego bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się przejazd kolejowy, którego częste zamknięcia skutkują powstawaniem ciągnących się wielokilometrowych zatorów, obejmujących nie tylko samą DK11 oraz ul. Niedziałkowskiego i ul. Zaniemyską, ale również ulice dojazdowe, takie jak ul. Poselska, 20 Października, 3 Maja i ul. Zamoyskich czy drogi osiedlowe, paraliżem komunikacyjnym całego śródmieścia, znacznym pogorszeniem warunków życia mieszkańców i funkcjonowania lokalnych przedsiębiorstw, eskalacją licznych skarg kierowanych do Urzędu Miasta, wskazujących na dramatyczny charakter obecnej sytuacji.
Obecny układ skrzyżowania w połączeniu z narastającym natężeniem ruchu – zarówno wewnętrznego, jak i tranzytowego – stwarza realne i narastające zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym dla pieszych i rowerzystów. Liczne kolizje i niebezpieczne sytuacje wynikają z niewydolności organizacyjnej tego węzła drogowego.
W naszej ocenie, zgodnie z opiniami ekspertów oraz licznymi głosami mieszkańców i przedsiębiorców, konieczna jest budowa bezkolizyjnego skrzyżowania typu rondo w miejscu istniejącego skrzyżowania DK11 i DW432, równoległe rozważenie działań usprawniających przejazd kolejowy oraz organizację ruchu w całym śródmieściu, ujęcie inwestycji w najbliższym planie modernizacji sieci dróg krajowych.
Rozwiązanie to nie tylko poprawi płynność ruchu i bezpieczeństwo, lecz także wyeliminuje codzienne korki i w sposób znaczący odciąży układ drogowy całego miasta.
W związku z powyższym, wnoszę o pilne podjęcie pilnych prac projektowych i inwestycyjnych nad przebudową skrzyżowania DK11 i DW432 w Środzie Wielkopolskiej. Podkreślam, iż problem ten był wielokrotnie zgłaszany w przeszłości i wymaga natychmiastowej reakcji GDDKiA, jako zarządcy drogi krajowej.
Jako samorząd lokalny deklarujemy pełną współpracę na każdym etapie tego procesu, w tym także w zakresie partycypacji w niezbędnych uzgodnieniach oraz wsparcia organizacyjnego.
Z uwagi na powagę sytuacji, skalę uciążliwości społecznych oraz narastające zagrożenie dla bezpieczeństwa uczestników ruchu, brak podjęcia stosownych działań w najbliższym czasie będzie skutkować dalszą eskalacją problemu i poważnym kryzysem komunikacyjnym w mieście”.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz