Zamknij

Coraz bliżej do budowy nowej linii kolejowej w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego

09:41, 12.12.2024 Aktualizacja: 10:38, 12.12.2024
Skomentuj

Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Pleszew – Poznań.

Jest to 65-kilometrowy fragment linii kolejowej numer 85 i inwestycji Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. Stanowi ważny element „Y”, czyli linii Kolei Dużych Prędkości, które połączą kluczowe miasta w regionie oraz będą istotnym punktem transeuropejskiej sieci TEN-T.

Raport o oddziaływaniu na środowisko zawiera analizy akustyczne opracowane dla prędkości eksploatacyjnej 350 km/h. Będzie to pierwszy wniosek spółki CPK ws. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach złożony dla linii kolejowej o takiej prędkości. 

Wniosek o decyzję środowiskową trafił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu. Został złożony w ramach Umowy Wykonawczej na prace projektowe zawartej 28 lutego 2024 r. przez CPK z konsorcjum w składzie: BBF oraz IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo. 

Co ważne, w najbliższych tygodniach planowane jest złożenie do RDOŚ analogicznego wniosku dla odcinka z Sieradza, przez Kalisz do Pleszewa.

To kolejne przykłady, że inwestycja CPK jest realizowana. Nie tylko urealniliśmy jej harmonogramy, ale skutecznie i długoterminowo zaplanowaliśmy rozwój sieci kolejowej w całym kraju. Dostrzegając potrzeby wielu regionów, przeciwdziałamy wykluczeniu komunikacyjnemu Polaków – powiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK. 

Tak zwany „Y”, czyli 480-kilometrowa linia Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań jest elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnego wykazu priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych. W 2021 r. z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) spółka CPK uzyskała na prace przy tej linii – w tym właśnie na odcinku do Poznania – ponad 108 mln zł.

Latem tego roku na realizację prac projektowych trasy Sieradz – Poznań w ramach projektu pn. “Uzupełnienie brakującego połączenia na CNC North Sea-Baltic: Opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Pleszew – Poznań” Komisja Europejska przekazała kolejne 162 mln zł.

Uruchomienie tego odcinka linii KDP w 2035 roku pozwoli na pokonanie pociągiem trasy ze stolicy Wielkopolski do Warszawy w mniej niż 100 minut, czyli znacznie szybciej niż obecnie. Będzie to możliwe dzięki znaczącemu podniesieniu prędkości eksploatacyjnej –  dodał dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK. 

Większość odcinka Kolei Dużych Prędkości między Poznaniem i Sieradzem znajduje się na terenie województwa wielkopolskiego (oprócz okolic Sieradza, Błaszek i Wróblewa, które leżą w woj. łódzkim). Budowa linii jest ważnym krokiem w walce z wykluczeniem komunikacyjnym, zapewni mieszkańcom lepszy dostęp do miejsc pracy i usług, a także poprawi atrakcyjność gospodarczą całego regionu. 

W spółce CPK trwają jednocześnie prace mające na celu ewaluację dotąd analizowanych, jak i nowo proponowanych korytarzy linii kolejowych (innych niż „Y”) w zakresie m.in. spodziewanej liczby pasażerów, ruchu pociągów i parametrów technicznych. Będzie to podstawą do podejmowania kolejnych decyzji dotyczących kierunków i priorytetów inwestycyjnych w zakresie rozwoju krajowej infrastruktury kolejowej.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała, że na projektowanej linii kolejowej Sieradz-Poznań zostanie uwzględniony wariant 9 (druga grafika pod reklamą).

(Informacja prasowa)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%