W czwartek 11 maja odbyła się konferencja prasowa dotycząca ogłoszenia wariantu inwestorskiego dla linii Kolei Dużych Prędkości Poznań-Sieradz.
Dzięki budowie KDP czas podróży pociągiem z Poznania do Warszawy ma skrócić się o ponad godzinę. W czwartek odbyła się konferencja prasowa dotycząca ogłoszenia wybranego wariantu na odcinku Poznań-Sieradz. Ma nim być wariant oznaczony jako W9, który ma być najbardziej optymalnym rozwiązaniem, biorąc pod uwagę względy społeczne i środowiskowe. Poinformowano, że przy wyborze wariantu duże znaczenie miały przeprowadzone wcześniej konsultacje społeczne z mieszkańcami i samorządowcami.
Wariant W9 to trasa kolejowa o długości ponad 155 kilometrów, a wraz z łącznicami ma ta długość wynieść ponad 227 kilometrów. Budowa łączników spowoduje, że linia KDP zostanie połączona z aktualną infrastrukturą, czyli np. stacjami kolejowymi w Środzie Wlkp. i w Jarocinie. Projektowane tory mają umożliwić przejazd pociągom z prędkością do 350 km/h, przy czym w momencie oddania do użytku prędkość eksploatacyjna ma wynosić 250 km/h. Zaznaczono także, że będzie to wyłącznie linia pasażerska, a zakończenie budowy przewiduje się na 2031 rok.
W powiecie średzkim linia będzie przebiegać w okolicach miejscowości Trzebisławki, następnie niedaleko Dębca ma przecinać DK11, żeby przechodząc przez gminę Zaniemyśl, dotrzeć w okolice Przymiarek Sulęcińskich. Tam wybudowany zostanie łącznik prowadzący w kierunku stacji w Środzie. W Nowym Mieście nad Wartą planowana jest budowa dworca kolejowego, a za miejscowością Klęka Kolej Dużych Prędkości znów przetnie DK11 i ominie Jarocin z północnej strony.
Budowa Kolei Dużych Prędkości to część inwestycji w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Największa inwestycja rządu PiS spotkała się z licznymi protestami społecznymi. Wiele osób będzie musiała opuścić swoje domy i gospodarstwa rolne, rolnicy będą musieli zmagać się z rozdzieleniem gruntów rolnych torami kolejowymi, a torowisko rozdzieli miejscowości, co z pewnością wpłynie na komunikację między nimi (dojazd do pracy, dowóz dzieci do szkół itp.).
Szerzej o przebiegającej przez powiat średzki planowanej linii Kolei Dużych Prędkości napiszemy w najbliższym wydaniu Głosu Powiatu Średzkiego.
2 0
trasa raczej optymalna, zawsze będą zadowoleni i niezadowoleni, tak to już jest z dużymi inwestycjami rozwojowymi. Mam nadzieję, że w końcu ten temat ruszy z miejsca i za kilka lat komunikacja w Polsce dogoni kraje rozwinięte, a my wejdziemy level wyżej w rozwoju cywilizacyjnym.