W poniedziałek średzka policja otrzymała nowy radiowóz oraz specjalistyczny sprzęt wspierający pracę funkcjonariuszy Wydziału Ruchu Drogowego. Wśród urządzeń znalazł się miernik przepuszczalności szyb Elhos Glass Meter. Za pomocą tego przyrządu policjant sprawdzi współczynnik przepuszczalności światła. W tym miejscu należy zaznaczyć, że choć przyciemnianie szyb ma swoje zalety, to może jednak znacząco wpłynąć na ograniczenie pola widzenia kierowcy, co w konsekwencji może skutkować doprowadzeniem do niebezpiecznej sytuacji.
Zdaniem wielu właścicieli samochodów przyciemniane szyby mają wpływ na wygląd pojazdu. To oczywiście kwestia gustu i każdy może sam decydować, jak będzie wyglądał jego samochód. Trzeba jednak przy tym pamiętać, że wszystkie zmiany wprowadzane w pojazdach muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami. Prawo dopuszcza przyciemnianie szyb w pojazdach, jednak są pewne granice.
Najczęstszym sposobem przyciemniania szyb samochodowych jest naklejenie na nie folii. Zmiana wyglądu pojazdu to jedno, ale poprawa bezpieczeństwa poprzez naklejenie folii na szyby to osobny temat. Folia chroni przed oślepieniem, redukuje odblaski i refleksy światła, zmniejsza wpływ szkodliwego promieniowania UV na organizm, a w przypadku kolizji zmniejsza ryzyko wpadnięcia rozbitego szkła do środka pojazdu. Ponadto zapewnia większą prywatność osobom znajdującym się w pojeździe, a pozostawione na siedzeniach przedmioty nie są tak łatwo widoczne, co z kolei może zapobiegać próbom kradzieży.
Wydaje się, że przyciemnianie szyb ma same zalety, ale w rzeczywistości tak nie jest. Pomijając fakt, że z upływem czasu folia może zmienić swoje właściwości, przez co estetyka pojazdu znacznie ucierpi, to przede wszystkim ciemna folia ma znaczący wpływ na ograniczenie pola widzenia kierowcy. O ile przyciemnione szyby doskonale sprawdzają się w słoneczne dni, o tyle podczas jazdy nocnej, we mgle czy przy intensywnych opadach powodują one pogorszenie widoczności. Stąd właśnie konieczne było ujednolicenie przepisów dotyczących przyciemniania szyb.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami przednia (czołowa) szyba pojazdu musi charakteryzować się przepuszczalnością światła nie mniejszą niż 75 procent. Ponieważ szyby samochodów są już nieco przyciemnione fabrycznie, to naklejenie dodatkowej folii przyciemniającej niemal na pewno spowoduje przekroczenie dopuszczalnej normy. Prawo o ruchu drogowym zabrania ograniczania pola widzenia kierowcy w obrębie kąta widzenia 180 stopni. To oznacza, że także boczne przednie szyby pojazdu nie powinny być przyciemniane. Tu dolny limit wynosi 70 procent przepuszczalności światła. Poniżej tego progu można przyciemniać tylne szyby pojazdów.
Pojazd, który ma przyciemnione szyby niezgodnie z obowiązującymi normami, nie przejdzie okresowych badań technicznych w stacji diagnostycznej. Także policjant, jeśli stwierdzi, że ingerencja w przepuszczalność światła była zbyt mocna, zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu za niewłaściwy stan techniczny pojazdu. Może też nałożyć na kierowcę mandat karny. Za przyciemnienie szyb nie karze się kierowców punktami.
Średzka policja, która w poniedziałek otrzymała miernik przepuszczalności szyb, poinformowała o wynikach przeprowadzonych kontroli. - Pierwsze dowody rejestracyjne zostały zatrzymane w związku z nieprawidłowym stanem technicznym szyb – czytamy w poście opublikowanym w mediach społecznościowych.
Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego pojazdu wiąże się z koniecznością przedterminowej wizyty u diagnosty, co generuje koszty. Niesprawnym technicznie pojazdem nie można poruszać się po drogach publicznych. Aby uniknąć nieprzyjemności i dodatkowych kosztów warto przed podjęciem decyzji o przyciemnieniu szyb sprawdzić, czy będą one spełniać dopuszczalne normy.
Źródła: KPP w Środzie Wielkopolskiej, CUK Ubezpieczenia, KPP w Krotoszynie.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz