W piątek 25 marca Powiat Średzki dokonał odbioru wąskotorowej lokomotywy spalinowej. Jak poinformowało Starostwo Powiatowe, podczas wizji odbyła się jazda próbna lokomotywy, a także omówione zostały poszczególne prace przeprowadzone przy lokomotywie. Jaka jest historia lokomotywy?
- Lokomotywa spalinowa Lyd2-63 została wyprodukowana w 1981 roku przez rumuńskie zakłady „FAUR” w Bukareszcie, na zamówienie PKP. Całą swoją karierę przepracowała na nieistniejącej już kolejce w Witaszycach. Następnie została odstawiona, by trafić do skansenu w Pionkach, potem w Rudach – mówi specjalnie dla naszej redakcji Mikołaj Sztuder ze Średzkiej Kolei Powiatowej.
Jak tłumaczy, stamtąd w 2020 roku pozyskało ją Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej BANA.
- Ze względu na to, że nie mieliśmy środków, podjęliśmy decyzję o jej zbyciu na rzecz Powiatu, który sfinansował także kapitalny remont – wyjaśnia Sztuder.
Jednak wstępne prace zostały przeprowadzone ze środków własnych Towarzystwa. Pełną parą naprawa ruszyła w 2021 roku. Został wymieniony silnik, całkowicie naprawiono podwozie.
- Zakupiliśmy też nowe chłodnice. Musieliśmy wykonać też nowe osie, bo wcześniej lokomotywa pracowała na torze o szerokości 600 mm, to jest o 15 cm mniej niż na naszej kolejce. Wszystkie prace ukończyliśmy do marca, co umożliwiło odbiór lokomotywy przez Powiat w piątek – mówi nam członek Średzkiej Kolei Powiatowej.
Jak dodaje na koniec Mikołaj Sztuder, nareszcie Średzka Kolej Powiatowa zyskała własną lokomotywę spalinową o dużej mocy, zdolną zastąpić parowóz w sytuacji awarii czy zagrożenia pożarowego nawet przy najcięższych pociągach. „Nowa” lokomotywa poza tym, że stanowić będzie żelazną rezerwę prowadzić będzie oczywiście też niektóre pociągi rozkładowe.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz