Jak przekonują zaniemyscy „Błękitni”: Polska z perspektywy roweru wygląda inaczej Jak przekonują zaniemyscy „Błękitni”: Polska z perspektywy roweru wygląda inaczej Fot. Klub Rowerowy Błękitni Zaniemyśl

Zaniemyśl: „Błękitni” z wyprawą do środka Polski

Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Członkowie Klubu Rowerowego Błękitni Zaniemyśl w lipcu odbyli wyprawę po środkowej Polsce, pokonując blisko 740 kilometrów na jednośladach. Jak przyznają: „Polska z perspektywy roweru wygląda inaczej - niż z okien samochodu, autobusu czy pociągu”. „Błękitni” działają już od pięciu lat.

W lipcu przedstawiciele Klubu Rowerowego Błękitni Zaniemyśl wybrali się na długodystansową wyprawę. Tym razem zawitali do środkowej Polski.

- Sześcioro „Błękitnych” Zaniemyśl oglądało centralną część naszego kraju w kolejnej rowerowej wyprawie – tym razem do środka Polski, po województwie łódzkim oraz pograniczu województwa wielkopolskiego i dolnośląskiego. Była to już nasza piąta długodystansowa wyprawa. Tym razem pokonaliśmy prawie 740 km – opowiada Aleksandra Jaskuła z Klubu Rowerowego Błękitni Zaniemyśl.

Wiosną „Błękitni” świętowali 5-lecie działalności.

- Początki sięgają jednak jeszcze dziesięciu lat wcześniej, gdy byłam świeżo upieczonym przodownikiem turystyki kolarskiej PTTK i poznałam dyrektora ówczesnego GOKiR Zaniemyśl Jerzego Skarbeckiego. Zaproponowałam organizowanie rajdów rowerowych dla okolicznej społeczności, głównie młodzieży szkolnej. Przez 10 lat  tj. 2004-2013 przygotowaliśmy 30 rajdów. Zawsze jeden był krajoznawczy, jeden z rysem historycznym, a także typu „harpagan” z zadaniami na trasie. Rajdy kończyły się ogniskiem z kiełbaskami i konkursami na mecie. Udział brało po 50-100 osób,  uczniów ze szkół w Zaniemyślu i Śnieciskach oraz indywidualnych grup dorosłych. Przygotowanie wymagało wiele wysiłku, ale przynosiło też satysfakcję. Z czasem pomyślałam, aby organizować wycieczki  dla siebie, bez wcześniejszego przygotowania, aby wspólnie  z niewielką grupą spędzać czas na rowerze – wyjaśnia Aleksandra Jaskuła.

Klub Rowerowy Błękitni Zaniemyśl powstał w kwietniu 2014 r.

– Pierwszymi członkami - założycielami byli wieloletni uczestnicy poprzednich rajdów. Nazwę  i koszulki wymyślił Jurek Skarbecki. Niestety nie wziął udziału w żadnym rajdzie - zmarł nagle  6 maja, a pierwszy rajd zaplanowany mieliśmy na tydzień później. Członkowie to „młodzież wcześniej urodzona” tj. 40-70 lat. Aktualnie najstarszy „Błękitny”  ma 70 lat – objaśnia Aleksandra Jaskuła.

I jak dodaje: – Od tamtego czasu co roku organizujemy  kilka jednodniowych wycieczek, w których udział bierze ok 10 osób. W 2015 roku zaproponowałam wyjazd kilkudniowy nad morze. Nie było dużego zainteresowania. Trochę przerażała kilkusetkilometrowa trasa. Ostatecznie we 3 kobiety pojechałyśmy wybrzeżem z zachodu na wschód aż na Hel a potem przez Puck do Gdańska. W kolejnym roku – 2016, zainteresowanie było większe, ale ostatecznie znów pojechaliśmy w trójkę na pierwszy odcinek Green Velo, od Elbląga do Białegostoku. W 2017 r. w trzeciej wyprawie była nas już piątka. Przejechaliśmy wzdłuż Warty i Odry nad Bałtyk. Przez ostatnie dwa lata w wyprawach uczestniczyło po 6 osób. Jest to optymalna liczba, aby bez większych problemów zorganizować nocleg lub transport. W 2018 roku znów wróciliśmy na Green Velo, pokonując dalsze kilometry wzdłuż wschodniej granicy Polski, W tym roku za cel obraliśmy środek Polski (łódzkie) i dolinę Baryczy, gdzie, okazuje się, niewiele osób jeszcze jeździ. Za każdym razem pokonujemy przez 9 dni ok. 750km. Jeździmy w grupie 5-12 osób. Jeżdżą z nami osoby z okolic Zaniemyśla, ale także z Kórnika, Śremu i Środy.

„Błękitni” zapraszają na wycieczki wszystkich chętnych, którzy chcieliby „popedałować”. Więcej informacji można znaleźć na profilu grupy: facebook.com/blekitni.zaniemysl

Janusz

Absolwent gospodarki przestrzennej i technikum drogowego, jednak z pasji wybrał dziennikarstwo. Pracował m.in. w poznańskim oddziale Onet.pl, w "Głosie Wielkopolskim" i Radiu Emaus. Od 14 lat tworzy swój własny portal Lazarz.pl, a od niedawna również InfoKostrzyn.pl. Lubi informować opinię publiczną o tym co się dzieje. Interesuje się w szczególności inwestycjami, transportem i sprawami społecznymi.

Jeśli masz sprawę, która wymaga interwencji: j.ludwiczak@glospowiatusredzkiego.pl

Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.